Naar Volgende \weekNaar Vorige WeekWeek 7

Maandag 19 juniFjord panorama

In de middag gaan we maar weer eens verder, nog wat noordelijker richting Vesteralen. Deze ogen wat vriendelijker qua natuur dan de Lofoten. De bergtoppen zijn ronder en het landschap er is duidelijk wat meer landbouwgrond. We nemen nog meer weer eens een pontje of 2 en bij Sortland bereiken we het meest noordelijke punt van onze reis Nu moeten we dus echt zuidwaarts :-(
We besluiten voor de terugreis niet de E6 meer te nemen maar nu de route langs de kust te volgen.
Schapen op de wegEerst een eindje over de E10 en dan bij Lødingen/Leiknes weer een lekkere lange overtocht even heerlijk bijkomen, van het fjorduitzicht genieten en toch vooruit komen!
Dan een stukje E6 met voor de afwisseling wat langere (5,6 km …"pffft hèhè gelukkig het einde inzicht") en kortere tunnels, enkele met tol.
Verderop voor Fauske slapen we op een klein p-plaatsje langs de weg.

Dinsdag 20 juni

RV 17 bordNa het ontbijt weer onderweg dit keer rijden weer over de brug bij de Saltstraumen en dan draaien we de RV17 op hiervan hebben we een handig gidsje met de route , de bezienswaardigheden onderweg en alle pontjes (6 stuks!)
's middags ondanks het miezerweer nog een boottochtje naar een gletsjer gemaakt, toch gek dat zoiets dus GletsjerSpleetnagenoeg op zeenivo ligt terwijl je in Frankrijk eerst 3000 m omhoog moet. De wandeling erheen was makkelijk een pietsie glooiend, langs schitterend glimmendgladgepolijste rotsen waar vroeger de gletsjer zich overheen heeft verplaatst. De gletsjer op zich vonden we wat minder spectaculair je kon er niet zo heel dichtbij komen.
Rustig aan teruggewandeld, onderweg wat foto's makend, was helaas het bootje net vertrokken moesten we in de miezerregen een dik uur wachten.
Terug bij het bollebusje stoot ik mijn hoofd voor de zoveelste keer aan de rand…..@#$% er komen een boel onaardigheden uit misschien was ik wel een beetje moe van al dat rijden…
Bij Glomfort de zoveelste heeeele lange tunnel en verderop het 1e van de 6 veerbootjes. Omdat we een beetje gewend zijn geraakt aan het lange licht, rijden we graag tot heel laat door maar helaas…op deze route gaat dat niet lukken want om 12 uur 'snachts vaart het pontje dus niet…op het haventje maar overnacht.

Woensdag 21 juni

6:40 de eerst pont, pffft we zijn er in geen tijden zo vroeg uit geweest!
Wel lekker zo'n rustig-wakker-worden-terwijl-het-prachtige-landschap-aan-je-voorbij-trekt-veerboot van een uur! We steken nu de poolcirkel per boot over , er staat een "poolcirkelwereldbol" op de wal en het wordt nog even omgeroepen ook leuk!!

2 overtochten en een aantal km's verder was de boot net vol precies 1 auto voor ons…ach nou ja het was inmiddels lekker weer en we hebben de 1 ½ uur wachttijd doorgebracht met een paar boodschapjes doen, een blokje over de haven kuieren, een ijsje eten en wat "wiervissen".
Op de boot lekker aan dek gezeten in het zonnetje, wat gebabbeld met een erg aardige Noor die meteen wat vertelde over de eilanden waar we langsvoeren en gaf ons nog wat tips voor bezienswaardigheden onderweg, erg leuk.
Het kaartje kopen ging niet helemaal goed, we betaalden voor 2 personen en de beste man had het busje niet geteld, dus toch maar even gezegd dat er nog een busje bij moest…maar achteraf bleek dat we maar liefst 32 nok te veel hadden betaald! Ieks dat was vervelend want we hadden aan de hand van het Kystriktsveienboekje, uitgerekend dat we het -precies- zouden redden met het geld tot de volgende plaats van betekenis. Nou ja de volgende boot net gehaald maar nu hadden we dus waarschijnlijk geld te weinig …de portemonnee gaat op de kop, de apart gehouden "douchemuntjes" worden erbij gelegd maar helaas…niet genoeg en met visa betalen kan ook niet! De kaartjesverkoper spreekt behalve Noors geen enkele taal en desondanks proberen we hem uit te leggen dat we op de vorige boot nogal te veel hebben betaald hij ziet aan het kaartje wel dat er iets niet klopt , maar verder was het een siamese spraakverwarring...gelukkig was de man zo aardig om aan de hand van het bedrag wat we nog hadden een speciaal tariefje te maken en mochten we gewoon mee naar de overkant!!! Pffft …
Doorkijk TorghattenOm 17:30 in Bronnøysund als de bliksem maar weer wat nokjes gehaald, toch wel zo prettig!
Bronnøysund is een hurtigrutehaven en het leek ons wel leuk om nog een stukje zuidwaarts te reizen met deze loveboat, dus maar even geïnformeerd oei dat was nogal prijzig kwam op zo'n 1000 piek tot plm Molde en kan de hond dan mee? Ja maar wel ik een bench ...hmmm toch maar niet dus.
Klein mensje in reuzengatEen eindje verderop de RV17 nog even een eiland "bewandeld" die de vorm van een hoed heeft met een gat erin het gat is zo groot als een behoorlijke kathedraal."Torghatten" De wandeling was een klein klimmetje over rotsblokken, we zijn dwars door het gat gelopen , heel gigantisch groot!!
Er zit natuurlijk een hele sage aan vast over ridders die pijlen schieten voor mooie prinsessen en dan de hoed doorboren van de minnaar en zo.en dan verstenen....fantasie zat die noren...we rijden dan ook door het land van de sagen.

Om 21:00 gaan we veer verder, onderweg hebben we -ondanks onze desinteresse voor voetbal- een stukje voetbalverslaggeving op de Noorse radio "gevolgd" errug lollig met opgewonden commentator:
" heullie beulie freulie knackebreu ....Nederland toe Frankriek poh AMSTERDAM ARENA.... netteuwulla gleugleuwah...offside... heneueburruh...andebal...Pattriek Kluiwwert oooohh.....!!!!... neubleue heubie droeeuen ...joooo koooool.....misdebal FrankDeBoer "balletje majo" ende... "to toe trie" .........kwatfinale......"
Nou zodoende zijn we helemaal op de hoogte en kunnen we de verbaaste thuisbluivers verrassen met een smsje met de uitslag :-)

Verder weer kilometervreten want het is een heel eind terug toch wel (je zal maar helemaal naar de noordkaap willen en weer terug pfoe!!) Gelukkig is dit wel een mooie en afwisselende route beter dan de heenweg de E6 die is toch meer voor het vrachtverkeer. Het laatste pontje voor vandaag nemen we om 22:15 van Rosvik-Vennesund verderop aan picknick plaats aan water overnacht

donderdag 22 juni

Beetje uitgeslapen en om half 11 weer verder richting Namsos. Het zonnetje en flinke buien met stromende regen wisselen elkaar steeds af. This is Norway …
MedeweggebruikersHet wordt een dagje flink doorrijden en om half 2 ontbijten we maar eens aan een meertje. Verderop onderweg bij een boerderijtje een doos eieren gekocht, de boer wist ons te vertellen dat in de Noorse eieren nóóit salmonella zit, dat Noorwegen uit het EK(WK?) is en dattie dat helemaal niet erg vind want ze voetbalden slecht dus het was hun verdiende loon, hij dacht dat Nederland wel zou winnen, hmmm maakt ons niet zoveel uit en we wachten het wel af ;-) Verder wist'ie nog te melden dat het 30 tot 35 graden is in Nederland, nou moesten we toch ff nadenken hoe'ie dat nou wist…ach ja de voebbelwedstrijdjes worden er gehouden…!
Het landschap onderweg is duidelijk weer aan het veranderen nu we meer zuidwaarts rijden, we zien de bloeiende seringen bomen en struiken weer overal en nu blijken ipv de bloesemfruitbomen de lupines in de berm volop in bloei te staan!
Bij Namdalseid draaien we de 715 op en volgen de bochtige weg door het glooiende landschap langs mooie oude boerderijen. Onderweg zegen we in de verte langs een bosrand nog iets wat op een koe leek, de verrekijker bracht uitkomst…hij had grote flappige oren en staarde naar ons..een flinke eland dus! Blijft grappig zomaar onderweg…
Om half 10 rijden we de pont naar Trondheim op , althans dat dachten we ..het bleek de overtocht "Roevika-Vlak" te zijn en dat scheelde weer een aantal kilometertjes!Zonsondergang Trondheim
Roze....paars..etcBij het afrijden van de boot werden we plotseling verrast door een schitterende zonsondergang..
WAUW wat een kleuren, snel wat foto's gemaakt, maar na elke bocht zag het er weer anders uit, paars, oranje, rood, en alle tinten daartussen onbeschrijfelijk geweldig wat een kleurenpracht, we zijn in totaal 5x gestopt om te kijken en foto's te maken. Zelfs de noren kwamen ervoor hun huis uit om even te kijken, werkelijk adembenemend!
geen commentaar...Bij ons in Nederland is een zonderondergang meestal zo voorbij en er zijn niet zoveel plekken waar je echt een fraai ruim uitzicht hebt (ja aan zee maar goed), hier zijn die mogelijkheden voor "ruime uitzichten" volop aanwezig.zooo mooi!
We bedachten dat zelfs als je hier 3 weken regen hebt gehad in je zuurverdiende vakantie en je krijgt 1 zo'n ondergang te zien dan vergeet je de regen en ben je voortaan "Noorwegen ganger" !!! (en krijg je een heel rolletje foto's vol!)

Nog geen 20 km verderop rijden we weer omhoog en de zo de dikke mist in , ach we wennen er al een beetje aan. Aan de E39 vinden we (bijna op de tast , een p-plaats met zelfbedieningsenveloppie we hebben het parkeerbedrag niet gepast dus we zetten het lege enveloppie maar voor de voorruit en hopen er het beste van (er staat hier verder helemaal niemand dus het zal zo'n vaart niet lopen maar helemaal lekker voelt het niet).
Na 12 uur even 2 smsjes aan onze jarige vriendinnen in nl gestuurd en na een gebakken eitje maar eens naar bed.

vrijdag 23 juni

De volgende ochtend is de mist verdwenen en zijn er alleen wat bouwvakkers aan het werk dus geen parkeer probleem :-) We rijden eerst maar verder en om 10:00 ontbijten we bij een brug aan een fjord, het is lekker weer dus Lies gaat het dagboek bijwerken en ik hobbel nog even met mijn hengeltje naar de brug, ik vang "iets groots" maar omdat het een flink eind takelen in het luchtledige is breekt het hengeltje doormidden en valt de vis eraf, hmm gelukkig heb ik de "echte" van mijn broer nog, even later vang ik een dikkerd, wat na een speurtocht in het visboek blijkt het een makreel te zijn. Het exemplaar maar meteen gefileerd (jawel!) Vanwege het lekkere weertje nog tot half 2 buiten gezeten en van het uitzicht genoten.

Verder richting Andelsnes, onderweg enorme hoeveelheden bloeiende paars roze en witte lupines in de berm, prachtig gezicht! In de buurt van Andelsnes trekt de lucht helemaal dicht en er valt een enorme regenbui uit. Omdat Dibbes en zijn trolle vriendjeswe de RV 64 de "Trollstigen" willen rijden en dat niet zo erg geweldig zal zijn in de regen zoeken we een plekje op een camping aan de voet van de Trollheimen (het huis van de Trollen) helaas trekken er een boel wolken voorbij maar daar tussendoor zien we een glimp van deze "reuzen" Waterstroompje
Voor 100 Nok hebben we een leuk plekkie met stroom en we kunnen gebruik maken van de sauna (Luxe!!).
Er zit ook nog een restaurant bij dus we zetten de sauna op voorverwarmen en bestellen "iets met reepjes vlees" en ik wil wel eens "rømmegrøt" proberen. Best lekker een pap op basis van zure room met daaroverheen suiker en kaneel er hoort een glas limo bij en als je het helemaal op hebt kun je bijna geen "pap" meer zeggen, pfiew machtig spul zeg!
Daarna duiken we nog even lekker de sauna in en we mogen dan weereens als super schone meiskes naar bed.
We hadden eigenlijk verwacht dat er een midzomernacht vuur zou zijn het is tenslottende 23e en we hadden onderweg massa's noren naar hun hyttes zien trekken met boodschappen en veel dingen die op barbeque-aktiviteiten duiden , ook lag er een grote stapel hout op de camping maar behalve dat we een grote groep mensen onder een afdakje zagen bbq'en was er geen vuur, jammer… wij dachten dat het misschien wel afgelast was door de regen.

Zaterdag 24 juni

Trollstigvei-bochten
De mist is gelukkig wat opgetrokken en we hebben nu mooi zicht op de Trollheimen.Antieke brug
Om 11 uur rijden we de Trollstigveien op. De weg slingert zich eerst door het groene dal om dan spectaculair via 11 haarspelden tegen een bijna loodrechtewand omhoog te kronkelen, met onderweg weer een paar mooie watervallen en smalle antieke bruggen.
Het is een naar Noorse begrippen druk bereden route waar de touringcars zich met centimeters tussenruimte langs elkaar wurmen. Het hoogste punt ligt op 850m en bied een prachtig uitzicht op de Passage RV 63gereden route, wel wordt je boven geconfronteerd met een compleet toeristisch circus compleet met souvenirs e.d.. De weg aan de andere kant richting Norddalsfjord is iets minder spectaculair maar geeft nog wel wat mooie uitzichten. We passeren nog een trekpleister nl de Gudbrandsjuv een 25 meter diepe kloof waar de rivier zich met bruut geweld doorheen perst. Ook hier is natuurlijk wer eenlegende aan geknoopt en wel dat er een Gudbrandsjuvvluchteling luisterend naar de naam "Gudbrand" ooit over dit dal gespongen zou zijn.

De weg naar Geiranger gaf nu een maand later al een heel ander beeld, de sneeuw was weg en het toerisme was nu wel op gang, wij waren blij dat we al zo vroeg in het seizoen geweest zijn!!! Wel is alles erg mooi groen nu.
Busje bij lawineAan het eind van de 63 stond een jongen te liften dus die hebben we even meegenomen. Een Canadees die voor artsen zonder grenzen werkte en nu "even" op vakantie was en ging klimmen. Aardige vent met een rugzak van 35! kilo. Hij had geen bezwaar tegen de toeristische route dus we zijn dit keer via de 258 richting Grotli gereden. Een prachtige onverharde gravel weg, die al slingerend door het landschap klom. We kwamen langs het zomerskicentrum van
Videseter en hebben onze lifter bij een propvolle "snowboardevent" camping afgezet waar hij een paar vrienden hoopte te ontmoeten.
We vervolgen de route richting Stryn en Invik, Utvik en overnachten verderop op en parkeerplaatsje.

Zondag 25 juni
s'Morgens een stukje doorgereden richting Færland bij de gletsjertong Marebreen ontbeten dit is een hele "actieve gletsjer en we horen een aantal keren flinke knallen en zien dan (in de verte) de lawines naar beneden storten, een boeiend gezicht!
Uitzicht FjaerlandAansluitend zijn we bij Færland even een kijkje in het Gletsjer museum gaan nemen, deze was dus wél leuk ! Zeker in vergelijking met de toch wat saaie expositie in het bezoekerscentrum van de Jostedalsbreen was dit zeker het geld waard!!
Fjaerlandfjord uitzichtMeer een kijk- doe-en ontdek museum met veel leuke proefjes en een mooie 3d film met vanuit de lucht gefilmde beelden van de gletsjer, en ook veel leuke dingen voor kinderen….(zouden we het daarom leuk vinden ?!)
Lies belt vanuit het museum even naar het werk en krijgt te horen dat ze pas donderdags hoeft te beginnen…JOEPIE, dat betekent een paar dagen langer in Noorwegen!!
Zo zullen de 7 weken er -bijna- 8 worden!
Een toch met gids de gletsjer op zat er helaas niet in daarvoor moesten we terug naar Briksdal of Nigardsbreen en dat kon niet meer ivm de tijd...jammer…volgende vakantie dan maar.....
Na een paar tunnels (nee hoor die vinden we niet eng meer na ontelbare van die dingen (langste 11 km ...gaaaaaaap)) Nemen we weer een 1 ½ uur durende pont (Kaupanger-Gudvangen)die ons door het nauwe en met hele steile wanden omgeven Auerlandsfjord voert , wij vinden deze veeeel mooier dan de veel beroemdere Geiranger eigenlijk, veel spectaculairdere watervallen die vanaf de toppen het fjord in denderen en een hele woeste natuur kloven etc, lekker aan dek het panorama aan ons voorbij zien trekken (ik dacht even aan disneyfilms: bij de Lionking zie je soms ook van die "schuivende bergdecors" zo ziet dat er ook uit vanaf zo'n boot....)

Dan op weg naar Flåm om een tochtje met de Flåmbanen te doen ...deze staat in ALLE folders/boekjes/vvv's etc beschreven als een "spectaculaire treintocht, over het steilste traject van europa" 20 km omhoog met een flinke stijging percentage "technisch hoogstandje" Nou DAT willen we niet missen natuurlijk.... goed eerst moeten we nog ff slapen dus nog even de berg op over een 1-auto-breed-als-er-maar-geen-tegenligger-komt-in-z'n-2-omhoog weggetje en aldaar bovenop in de sneeuw op de pas geslapen .