Naar Volgende \weekNaar Vorige WeekWeek 3

Maandag 22 mei

bruggetje in LomNaar de camping in Lom. Heerlijk weer eens onder een warme douche en verder een lui dagje met de korte broek en leesboek in de zon. Nog wat aan de fietsjes geprutst en nu remmen ze ook weer, gebruikt hebben we ze nog steeds niet….
'smiddags een klein regenbuitje wat weer een mooie regenboog over de bergen opleverde…

Dinsdag 23 mei

Tikje wisselvallig vandaag af en toe een buitje, geeft nix: we maken er een lekker luier dagje van (voor allemaal, Dibbes ligt ook alleen maar te snurken in z'n mandje).Dibbes slaapt
We hebben nu allebei ons 1e leesboek uit (Leuk de nieuwste 2 reisverhalen van Josie Dew).
Na nog een klein wandelingetje langs de smarachtgroene rivier (de kleur wordt veroorzaakt door slibdeeltjes die van de gletsjer afkomen) gaan we aan het eind van de middag aan de "route fiftyfive" beginnen (RV55: sognefjellsvegen). logo
Volgens de gidsjes een schitterende route, en ook hier komen we weer superlatieven tekort…wow wat een verschillende landschappen! Het is alsof er een diashow gedraaid wordt met na elke 10 minuten een nieuw magnifiek mooi landsschap en steeds weer anders..echt geweldig!! Vanuit Lom rijden we eerst door het groene Bøverdal en het Leirdal, prachtig al die groen tinten (incl. de rivier!) en een enorme kloof .Het deed ons een beetje denken aan de Franse Ardeche, maar dan op z'n Noors.

zonnestraal RV55Dan stijgt de weg en komen we door een kaler wordend landschap met sneeuwplateaus en RV 55 bochtprachtig avondlicht. Het wordt al woester en we rijden langzaam door een sneeuwlandschap met bevroren meren, woest stromende rivieren met overhangende sneeuwplakken, het is vrij helder dus de uitzichten op de Jotunheimen zijn grandioos.
Het hoogste punt op de Sognefjell is 1400 m het bord zien we niet want die ligt bedolven onder meters sneeuw. Op een gegeven moment rijden we als op een ansichtkaart tussen 2 muren van sneeuwSneeuwmuur door, de haarspeld bochten zijn totaal niet te overzien! Na de pas daalt het weer en kijken we uit over besneeuwde toppen op grote afstand een "doorgesneden rode kool struktuur" leken te hebben.
Als we afdalen richting Fortun komen we langs een "hoogvlakte plateau" met al wat begroeiing tussen de sneeuw en opeens.....IEKS op de rem- camera pakken -sjump uit de auto en.......nix...en ik wist heeeel zeker dat een familie eland had gezien, nog gedeeltelijk in hun winterjasjes...(witte vacht). Lies ook uit de auto...nog nix wel raar want zo'n plateau is redelijk te overzien met maar hier en daar een heuveltje...net toen we de auto weer inwilden kwamen ze heel voorzichtig weer tevoorschijn...NonClickable
stiekem achter een heuvel vandaan, met een arwanende papa-eland erachteraan!
Moeilijk te fotografen helaas, het was al wat schemerig en het waaide behoorlijk op die hoogte. Maar toch leuk ze "live" gezien te hebben ipv op een verkeersbord of sticker :-).Fortun uitzicht
(Achteraf bleken deze "elanden" rendieren te zijn, tja dawistenweniet.....Bedankt zowel Henk als Jan voor de tip via mijn gastenboek :-) !!).
.Na een zwikje scherpe haarspeldbochten stoppen we op een uitzichtpunt bij Fortun voor de nacht en bedenken dat het 's avonds rijden wel goed bevalt: het blijft toch licht, weinig tot geen verkeer en mooi avondlicht!

Woensdag 24 mei

Het ontbijt hebben we ff verderop gegeten aan de rand van onze 1e fjord :bij Skjolden aan de “Lusterfjord”, deze volgen we tot aan Gaupne. Daar gaan we de 604 op het Jostedal in langs een “gletsjergroene” rivier en verscheidene watervallen naar het Bezoekerscentrum het “Breheimsenteret”. In het bezoekerscentrum was een expositie over het ontstaan van de gletsjers, allemaal nogal statisch en niet zo veel aan vonden we , wel leuk was de internet-cafe-pc die bij de entreeprijs in zat, konden we mooi even mailen en meteen even wat berichten bekeken over de ramp in Enschede, we zijn wel onder de indruk van de beelden, bah hoop narigheid allemaal.

Het plan was om de volgende dag met een gletsjertocht mee te gaan maar we bedachten dat het misschien slimmer was om het luie lichaam eerst ff aan het wandelen te zetten….
We rijden de weg weer terug en vinden een mooi plekje bij het startpunt van de wandeling naar Molden (aan een stijl-1e versnelling!!-zandweggetje) de parkeerplaats bij “Mollandsmarki”.

Donderdag 25 mei

Molden WandelrouteWe gaan de wandeling naar de top van de berg Molden (1118 m) maken, volgens het boekje en de vvv-gids een “easy walk” van plm 2 uur…. De wandeling voert eerst door een bos en stijgt dan via een drassig pad en veel sneeuwveldjes gestaag omhoog. De route is goed gemarkeerd met rode stippen maar door de sneeuw is het hier en daar nog lastig te volgen. De uitzichten onderweg zijn magnifiek, het groenige fjord en de stoere omliggende bergen met witte toppen. Molden uitzichtHet weer zit ook geweldig mee en we koelen ons gezicht onderweg regelmatig met een handje sneeuw. (Niet zo slim achteraf want dit had aardig verbrandde snuitjes tot gevolg!!). Dibbes wordt bij elk sneeuwveldje weer helemaal gek en rent en rolt als een dolle hond!! (hij had toch een bloedtest gehad?) Onderweg komen we langs een zomerhutje op een super mooie lokatie. Bovenop de top is een z.g. “topbok” in een stalen kastje. Daar schrijven we onze namen in bij. We hebben er maar liefs 4 uur over gedaan maar inclusief heel veel foto’s maken en rustpauzes..Onderweg 2 nederlandse medewandelaars tegengekomen verder helemaal niemand!
Nadat we nog even gepicnickt hebben en een tijdje van het schitterende uitzicht te hebben genoten gaan we weer bergafwaarts, de hele weg weer genoten! Wat een indrukken!! De terugweg duurde wél 2 uur.
We rijden het Bollebusje naar een parkeerplaatsje in de zon met uitzicht over het fjord en eten daar een hapje rijden dan terug naar Gaupne om een "Distriktsveterinæren" te zoeken (Dibbes moest nog een wormenkuurtje 10 dagen na import...)
Even gebeld en we waren de volgende ochtend welkom op het spreekuur..
Een leuk overnachtingsplekje achter een heuveltje op een piknickplaats langs de weg hadden we gevonden voor de nacht….alleen bleek er achter dit heuveltje aan de andere kant van de weg een camping te liggen…hmm dit vonden we toch een pietsie aso dus maar even teruggereden en overnacht langs de rustige weg de “604”.

Vrijdag 26 mei
De dierenarts had zijn praktijk in een minikamertje naast de electrohandel...wachttijd 0 seconden erg druk leek 'ie het niet te hebben, even leuk gebabbeld over het land, de noren, de prijzen en de nederlanders die er wonen. Én even 185 NOKjes afgerekend, hmm nederlands prijsje: bijna 5 tienjes voor 2 pilletjes.....Dibbes vond het niet erg, die heeft die ochtend 2x ontbijt gehad….Bergsetbreen in Spiegel
Die dag wilden we nog een wandelingetje maken naar een van de gletsjertongen: de “Bergsetbreen” maar helaas was er na een kwartiertje wandelen, een brugje over een snelstromende rivier nog niet neergelegd (te veel sneeuw op het pad waarschijnlijk) Ik heb nog geprobeert met de blote voetjes erdoorheen te waden (lekker eigenwijs...) maar dat was te koud en te link....Wel een beetje balen maar goed ..de gletsjertocht-met gids hopen we later onderweg een keer doen...
Bollebus op BloesemcampingDus vandaaruit maar eens verder getuft....de 55 af naar Sogndal, daar reden we langs een camping met een veld vol met paardebloemen en appelbomen die volop in de bloesem staan...dat was wel heel verleidelijk! rechtsomkeerd gemaakt dan maar, heerlijk gerelaxed in het avondzonnetje , van het uitzicht genoten en weereens gedouched..

Zaterdag 27 mei
We horen op de wereldomroep dat er in Nederland een zuidwesterstorm op komst is…hmmm zitten wij hier beter :-))
Nog even Sogndal ingelopen lekker weertje ‘smorgens dus een terrasje gepakt.
's middags weer rijden (’t is tenslotte lekker rustig en toch tot 12 uur licht), het regent nu toch een beetje. via de 55 naar Hella daar met de pont over naar Dragsvik, en daar de rv 13 naar Viksdalen, alweer zo'n prachtige haarspeldbochten routeSneeuwmuur RV 13 waarbij je langzaam tussen steeds hogere sneeuwbulten komt te rijden Supergaaf, da sneeuw ligt hier NOG hoger dan we to nu toe gezien hebben ...zeker een meter of 5!!!!
dan staan we, inmiddels weer tot "groene weiden en meertjes" niveau afgedaald vlak voor Moskog....
Mischien gaan we hier morgen misschien wat wandelingetjes maken langs watervallen enzo, maar nu regent het de hele middag al een beetje, maar ach we zitten droog heh...(Echt waar! nog maar 1 klein lekkagetje op het boven-achterraampjevan het bb’tjes ontdekt...(drup, drup)).
Vanavond vroeg naar bed 21:30

Zondag 28 mei
Het regent nog we doen de kachel maar aan (Lies vind ’t een beetje eng maar hij geeft lekker veel warmte af) en gaan kaartjes knippen uit vvv folders voor alle thuisblijvers. Lekker melig gedoe wordt het en de kaartjes worden al flauwer, we besluiten dat we deze vakantie geen kaarten kopen en alles zelf gaan creëren, dit zal later nog leiden tot een verschikkelijke verzamelwoede t.a.v foldermateriaal....
Verder op weg weer naar Forde en Florø (wegnr5) gereden in Florø rechtomkeert gegaan want dit was een niet-zo-erg-boeiend vissersplaatsje met veel industrie en overal betaald parkeren, hier komen we erachter dat we beter onze eigen gidsjes kunnen volgen en dat we vooral niet af moeten gaan op de inhoud van de “knip-en plak-folders” deze zijn soms wel erg Waterval onderwegoverdreven enthousiast over “hun” plaatsje!! lekker in de regen doorgetuft richting Norfjordeid. Onderweg is het weer genieten van de nu al gebruikelijke Noorse schoonheid van het landschap met hier en daar een waterval...
Bodem vissen.....Ter hoogte van het Nordfjord aan een doodstil meertje met een steiger-met-picknicktafel-op het-water, nog een korte vispoging gedaan maar ik zat weer na 2 keer gooien aan de bodem vast…Lies gelooft niet dat ik nog eens wat zal vangen…