Naar Volgende \weekNaar Vorige WeekWeek 2

Maandag 15 mei

De reis gaat richting Oslo want 17 mei is een nationale feestdag en het lijkt ons leuk om die in een grote stad mee te maken. Dus tuffen we die kant op. Onderweg bezoeken we nog het staafkerkje van Eiborg, helaas (nog) niet van binnen te bezichten, het is nog een beetje erg vroeg in het seizoen. Dan gaat het richting Seljord, Bø, Notodden,Kongsberg aan een meertje “Eikeren” vinden we een mooi plekje aan het water. Daar nog wat meeltjes verstuurd en dan slapen

Dinsdag 16 mei

We rijden verder over de E134 richting Oslo, omdat het vaak handig is met het openbaar vervoer de stad in te gaan , zoeken we een camping en belanden op camping "Bogstadt” een heeele grote camping (“plaats? Eh ja hoor we hebben nog 485 plaatsen, zoekt u er zelf maar één”) maar het is gelukkig nog laagseizoen en we hebben een enorme ruime plek. Wel even schrikken ruim 40,- per nacht! Maar een keertje warm douchen is ook wat waard.

klederdrachtWoensdag 17 mei (Dag van de Grondwet) Landelijke feestdag…

We gaan met de metro de stad in en lopen meteen tussen de keurig geklede Noren,familie in klederdracht enorm veel prachtige klederdracht te zien jong en oud is gekleed alsof ze naar een bruiloft gaan!! Duizenden kinderen die al zwaaiend met vlaggetjes langs het “koninklijk balkon” trekken. Dan val je dus ff echt op als toerist-met-afritsbroek-en-bergschoenen-en-kamera-opje-buik! Wel een heel bijzonder gebeuren we hebben nog ff gezwaaid naar de koninklijke familie op het balkon van het paleis.

Om de drukte Oudjes Vigelandpark‘s middags wat te ontlopen hebben een bezoek gebracht aan het Vigelandspark, Fontein Vigelandpark
wel mooi al die beelden en sculpturen. Sommige zeer levensecht en ook de monoliet van 17 meter hoog met maar liefst 121 ineengestrengelde figuren is bijzonder (nee we hebben ze niet nageteld…)

Donderdag 18 mei

De stad weer in, iederen ziet er weer “gewoon” uit. Vandaag nog maar eens wat toeristische dingen gedaan..B’tje door de stad gelopen, Met de boot naar het schiereiland Bygdøy waar een groot deel van de museums te vinden zijn. Het Kon-tiki museum met de schepen en verhalen van Thor Heyerdal (triviant vraag....) Voor het openluchtmuseum waren we (zoals zo vaak het geval met ons) te laat. Daarom nog maar een kijkje genomen op de Holmenkollen skischans ,helaas konden we niet naar boven (te laat....) dus dat doen we dan morgen maar.

Vrijdag 19 meiHolmenkollen

Toch nog even op de Holmenkollen skischans geweest brrrrrrr da's hoog EN stijl! je zal er maar af moeten met 90 km/uur...buh! Onderin de schans zit (uitgehouwd in de rotsen) een leuk historisch museum over de geschiedenis van de ski's. we rijden nog wat door naar het noorden en slapen op een parkeerplaats aan een klein meertje.

Zaterdag 20 mei

Op tijd weer "en route" want de eerste picnick-gangers zitten om 9 uur al te ontbijten!!
Verder gaat het weer naar het noorden ,binnendoorweggetjes richting Hamar (Vikingschip: Dicht....) en Lillehammer (die van Maihaugen huisjesde schaatskampioenschappen en olympische spelen.) aldaar was een een leuk openluchtmuseum Maihaugen met middeleeuwse boerderijen en een rondleiding door een juffouw in (alweer) klederdracht ...)

Verder weer met de bollebus, we gaan de Peer Gynt Vei op, gelukkig wisten we uit de beschrijving dat dit een onverharde, maar prima bereidbare weg is anders hadden we het misschien niet aangedurfd om het bollebusje over het gravel te sturen! De weg is een "Bomveg" Het is de bedoeling dat je zelf het aangegeven bedrag even in het envelopje stopt en in de bus gooit. Bij het eerste tolstation (huisje en slagboom) is geen envelopje te vinden en ook de "stembus" ontbreekt, misschien is het nog te vroeg in het seizoen voor tol dus we rijden maar verder….Een adembenemend mooie route door wisselend landschap, kabbelende beekjes, woeste stromen, sneeuw, en een kaal hoogvlaktelandschap, Stenenstapelde "ohh's en aah's" zijn na elke bocht weer aanwezig en het gaat zelfs nog even hagelen als we rond de 1300 meter rijden. Het uitzicht is werkelijk schitterend als het zonnetje daarna weer doorbreekt!!Busje aan de Peer GyntVei
Bij de tweede tol lukt het wel om te betalen en er gaan dan 45 NOK in het envelopje, geen geld voor zulke 5 sterren uitzichten!

Op het hoogste punt ligt een enorme stapel stenen heel veel met namen en datums erop (soort mini graffiti eigenlijk) een leuk gebruik vinden we en voegen er 1 aan toe.
Na maar liefst 4 ½ uur rijden (lekker langzaam in z'n 2) zijn we maar liefst 3 PeergyntVei ondergaande zonmedeweggebruikers tegen gekomen! Bij een picknickbank blijven overnachten. We genieten heel lang van een schitterende ondergaande zon die maar niet echt weg wil. Om 24:00 uur is het nog behoorlijk licht. 's nachts kijken we om 3:30 nog eens PeerGyntVei sNachtsuit het raam en de lucht is nog (of weer) oranje! Prachtig!!

Zondag 21 mei

Ontbijt in het ochtendzonnetje, we zijn nu 10 dagen in Noorwegen en het is nog steeds mooi weer! Ik zet de laptop op de picknicktafel en stuur wat mailtjes, bij het maken van een foto met de selftimer, struikel ik over het voedingssnoer, stekkertje eraf..shit daar zullen we nog de rest van de vakantie mee moeten improviseren met plakbandspalkjes e.d.
Vanaf gisteravond 21:00 tot 11 uur 'smorgens zijn er maar liefs 5 auto's langsgereden! Heerlijk die rust alleen maar vogeltjesgeluiden bij het ontbijt!!.
Na deze heerlijke stop gaan we verder het laatste stukje Peer Gyntvei rijden en slaan af richting Lom. Het plaatsje ziet er gezellig uit en blijkt dan ook als wintersportoord in de winter te dienen. Wildkamperen is hier niet zo makkelijk er staan veel "liever niet hier" bordjes, we vinden een stil hoekje op een afgelegen zandweggetje en besluiten morgenochtend een camping te nemen.